tisdag 19 maj 2015

Löparens Hjärta

Nu är den slut. Löparens Hjärta. Boken där Markus Torgeby så fint beskriver kärleken till skogen och löpningen. Okomplicerat om komplicerade känslor. Om att hitta sin väg.
"Löpning är den fria människans rörelse. Den kräver inga hallar eller maskiner, man behöver bara dra på sig skorna och ge sig ut. Upptäcka. Låta blodet cirkulera. Allt blir tydligare då."

Att strunta i tid, distans och prestation och springa för att det är skönt. Det är modigt. Det är häftigt. Det är värt en chans.

Vi har alla olika behov. Men också samma. Det grundläggande. Jag tror att tystnad och reflektion är något grundläggande. Något som vi alla behöver men inte tar hänsyn till. För att fungera behöver iallafall jag göra plats för tystnaden. Det är så mycket som vill ha uppmärksamhet. Så många som vill höras. Så många jag vill räcka till för. Då blir tystnaden min räddning. Egotiden. Egentiden. Reflektionstiden. Det kan vara på yogamattan, vardagsrumsmattan eller på min klippa. Men bäst mår jag i löpningen. Av löpningen. Där förenas kropp och huvud. Då blir det lugnt däruppe. 

Markus skriver om tystnaden:
"Vems tankar är det jag går runt med om jag aldrig hinner tänka efter? Om jag aldrig ser på mitt liv utifrån, om det aldrig är tyst? Inte är det mina egna i varje fall."
Det är inte alltid så att jag springer för tystnaden eller utan någon tanke på prestation. Jag har sprungit en del lopp. Det triggar till träning. Det är kul och jag gillar att slå min tidigare tid. och ibland är det kul att slå andra. Men de finaste stunderna och det goaste flowet har varit ensam i skogen. När jag inte har någon tid att passa. När jag tittar mig omkring. Luktar och lyssnar. Hänförs över vad min kropp kan orka. Hur långt den kan ta mig. Hur bra man kan få må.

Jag gillar också hans resonemang om skor. Kanske för att det rimmar så bra med den resa jag gör med Runfeeling just nu. Springa som vi är skapade.
"Jag fattar inte varför det finns så många skitskor med tjocka sulor som gör det svårt att springa på det sätt som vi är skapade för. Löpning är enkelhet, det är det som är dess styrka. Alla kan springa, det kostar inget. Det behövs inga skor som är utvecklade av Nasa"

Att boken ackompanjeras av mina Islandsnostalgihjältar Sigur Rós gör den bara bättre. Lyssna och njut!  Läs och lär!


Inga kommentarer: